Dzisiaj, 12 marca obchodzimy Dzień Matematyki. Dla niektórych przyjemna i łatwa, innym spędza sen z powiek podczas nauki szkolnej. Niezaprzeczalnie jest Królową Nauk! Przenika do wszystkich pozostałych dziedzin: fizyki, biologii czy chemii. Rozumienie matematyki jest podstawą całego rozwoju naukowego ludzkości. To dzięki niej nastąpił rozwój ekonomiczny społeczeństw. Albert Einstein mówił, że dzięki matematyce można lepiej zrozumieć otaczający nas świat.
Obchody Dnia Matematyki zostały zapoczątkowane przez organizację “World Education Games” w 2007 roku. Od tego czasu było organizowane, co roku w każdą pierwszą środę marca. W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tysięcy uczniów z 98 krajów świata. Światowy Dzień Matematyki z każdym rokiem rozrastał się – w 2012 roku wzięło w nim udział prawie 6 milionów uczniów z całego świata. Udział w grach i zabawach matematycznych ma na celu pokazać inną ciekawszą stronę matematyki.
W Polsce pierwsze obchody Dnia Matematyki odbyły się 12 marca 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve i wzięło w nich udział ponad 100 szkół z całej Polski. Organizatorzy zapraszają chętnych do konkursów, quizów i zagadek matematycznych.
W ramach cyklu „Kreatywnie z dzieckiem” zachęcamy do zabaw matematycznych z dziećmi. Matematyka w zabawie, to najlepszy sposób na naturalne przyswojenie podstaw. Porównywanie, klasyfikowanie i orientacja przestrzenna podczas zabawy z matematyka bedą przyjemną i ciekawą zabawą.
Przedmioty użytku domowego np. klocki, pudelka, klamerki, czy słomki do picia możemy wykorzystać w zabawach w klasyfikacje, zbiory, wykluczanie ze zbioru. Ciekawy sposób uczący logicznego i przestrzennego myślenia to samodzielne tworzenie labiryntów lub gier. Możemy do tego celu użyć pudełka po butach i wylepić w nim z plasteliny trasę labiryntu. Idealnie nadają się też do tego kartony i przedmioty z recyklingu. Malowanie farbami cyfer na kartonach i późniejsze używanie ich do działań to kolejne ciekawe zajęcie.
Nauka dodawania i odejmowania, pojęcie większości, mniejszości czy równości to kolejne etapy które przez doświadczenia, zabawy plastyczne, codzienne aktywności nauczy dziecko abstrakcyjnego myślenia i szukania rozwiązań w codziennym życiu.
Tekst i zdjęcia: Agnieszka Plucińska
Źródło: https://www.dzienmatematyki.pl/